Sunday, March 6, 2011

Manusia Ciptaan Mulia

Setiap makhluk yang diciptakan Allah Azzawajalla mempunyai fungsi penciptaannya. Manusia dijadikan Allah sebagai Khalifatullah di muka bumi ini. Haiwan dan tumbuhan dijadikan Allah untuk dijadikan makanan dan pelengkap kepada kehidupan yang lain. Tetapi semua makhluk adalah untuk berzikir dan bertasbih kepada allah Yang Maha Pencipta. Sungguh mulia penciptaaan diri manusia itu sendiri. Subhanallah!!Tabarakallah, tidak adalah makhluk dimuka bumi ini yang diciptakan oleh Al-Khaliq semulia manusia. 

Firman Allah Azzawajalla:  Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.

Allah SWT mengurniakan keistimewaan akal kepada manusia, kebolehan membezakan serta kesanggupan menerima ilmu yang pelbagai jenis. Begitu juga mereka mampu membuat gagasan yang menjadikannya mampu menguasai alam ini, di samping itu mereka yang mempunyai kemampuan dan jangkauan memperoleh apa yang diingini.

Namun, mengapa kita sebagai makhluk Allah SWT mudah alpa dan lupa kepada siapa Pencipta kita. Kita hanya mengingati Allah bila kita menghadapi musibah sahaja tetapi bila didalam kesenangan kita mudah lupa kepada-Nya.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket