Saturday, October 16, 2010

Betulkah perempuan mudah untuk dapat pahala???

      Kebanyakkan orang lelaki mengatakan perempuan senang sahaja nak dapat pahala daripada lelaki.Betulkah begitu??Namun kenapa di dalam neraka lebih ramai perempuan daripada lelaki?Jawapannya:Memang mudah untuk perempuan mendapat pahala namun begitu susah untuk perempuan mendapatkannya..Bukankah begitu jawapannya?
    Setiap apa sahaja yang muslimat lakukan yang mana berlandaskan syarak,semuannya akan mendapat ganjaran pahala daripada Allah SWT. Umpamanya muslimat itu memakai pakaian yang menutup aurat.Namun pada hari ini, betapa ramai wanita-wanita yang mengaku muslim tapi tidak mengikut suruhan Allah Azzawajalla..Muslimat itu juga mudah mendapat pahala dengan hanya mentaati suami dan melakukan perkara yang diperintahkan oleh syarak sahaja.Berbeza dengan lelaki yang mempunyai tanggung jawab yang besar sama ada keatas ibubapanya, isterinya, anak-anaknya, dan masyarakatnya.
       Rasulullah Sallallahu `alaihiwasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang wanita solat lima waktu, puasa satu bulan (Ramadan), menjaga kemaluannya (tidak berzina), serta tact kepada suaminya, maka dikatakan kepadanya; Masuklah ke dalam syurga melalui pintu mana yang kamu suka!" (Hadis riwayat Ahmad dan Tabram). Subhanallah!!!Alangkah mudahnya bagi seorang wanita untuk masuk syurga, hanya dengan mengamalkan empat perkara tersebut. Tetapi malangnya di dalam syurga itu kebanyakan penghuninya bukan wanita. Ini terbukti dengan hadis Rasulullah s.a.w. ketika malam Isra' Mi'raj, di mana Rasulsullah s.a.w. diberi penghormatan untuk melihat syurga dan neraka. Dan kebanyakan wanita berada di dalam neraka. Mengapakah begini jadinya? Apakah wanita tidak mampu mengamalkan empat perkara yang mudahkannya untuk ke syurga sebagaimana tersebut di dalam hadis di atas?Apakah kebanyakan wanita sangat gemar melakukan dosa-dosa yang akan menyebabkan dirinya dihumban ke neraka? Apakah kebanyakan wanita tidak nampak jalan-jalan yang mudah untuk ke syurga itu?
     Muslimat,ayuh!! segeralah kita perbaiki diri kita untuk merebut apa yang Allah Taala berikan kepada kita sebelum terlambat..Sama-samalah kita berusaha untuk menjadi seorang wanita solehah yang dijanjikan syurga untuknya...

 "Seindah-indah Perhiasan Adalah Wanita Solehah"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket