Saturday, November 20, 2010

AMBANG IMTIHAN...


Ambang peperiksaan sudah semakin dirasa. Semua mahasiswa dan mahasiswi bertungkus lumus mengulangkaji pelajaran. Setiap saat dirasakan makin berharga, setiap detik dirasakan semakin cepat berlalu. Hanya tinggal beberapa jam lagi untuk berjuang. Namun, sedarkah kita??Saudara-saudara kita dibumi Palestin sudah lama berhempas pulas melontarkan peluru dengan sepenuh jiwa dan raga untuk memperjuangkan Islam. Ya Allah berilah kemenangan untuk umat Islam. Hidup Islam!!Sama-samalah kita doakan saudara-saudara kita di bumi Palestin. Pun begitu, berbeza kita di bumi Malaysia ini yang hanya perlu mengangkat sebatang pen sahaja untuk menegakkan syiar Islam. Ya Allah betapa berbezanya perjuangan kita. Tapi matlamat kita adalah SATU iaitu untuk kebangkitan ISLAM..

Disini, suka ana memperingatkan diri ana sendiri dan sahabat-sahabat sekalian. Dalam kita bertungkus lumus mengulangkaji pelajaran jangan lah kita alpa pada ALLAH TAALA. Sebelum ini, tak pernah kita bangun untuk berjaga malam. Namun disebabkan untuk mengejar IJAZAH dan POINTER kita sanggup bangun malam untuk mentelaah. Amat berbeza sekali dengan sahabat-sahabat Rasulullah dahulu. Mereka berjaga di malam hari untuk mengabdikan diri pada ALLAH TAALA dan disiang hari menggunakan sepenuhnya tenaga yang ada untuk melawan musuh-musuh ISLAM. Tetapi kita pada hari ini, adalah sebaliknya, kita bangun di tengah malam adalah semata-mata untuk mentelaah pelajaran yang belum habis lagi di baca demi untuk mengejar segulung  IJAZAH.Alangkah bagusnya jika kita terapkan dalam diri kita bangun dimalam hari untuk mengabdikan diri pada ALLAH TAALA, selepas itu kita sambunglah mentelaah kembali. Ganjaran dunia kita dapat, ganjaran akhirat pun kita peroleh.

Ingat!!!Jangan kerana banyak subjek kita tak sempat ulangkaji, jangan sampai kita melewat-lewatkan solat. Dibimbangi yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Jika pun kita Berjaya, takut ilmu itu tak diberkati ALLAH. Perbetulkan balik niat kita. Belajar kerana Allah Taala, bukan semata-mata mengejar IJAZAH. IJAZAH adalah wasilah untuk kita memberi kemenangan kepada ISLAM.
Sahabat, teruskan bermujahadah. Jangan putus asa. Jadikan imtihan ini sebagai wasilah untuk kita menegakkan ISLAM. Pastikan kejayaaan milik kita bersama. Firman Allah Taala:  

Sesungguhnya berjayalah orang-orang Yang beriman -Surah Al-Mu’minun:1

Sesiapa yang meletakkan USAHA + TAWAKAL kepada ALLAH TAALA=KEJAYAAN. 

اللهم ربنا هب لنا من لدنك رحمة وهيئ لنا من أمرنا رشدا، يسر أمورنا يا الله، رب يسر ولا تعسر فإن تيسير عليك يسير، اللهم   تمم بالخير، اللهم تمم بالخير، برحمتك يا أرحم الراحمين
Ameen....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...